The Big Mo, Theater op maat

Geplaatst op 08-02-2017

Improvisatie Theater als cultuureducatie: onze Visie

Bij The Big Mo geven wij ieder publiek de voorstelling die het nodig heeft. Dat kan omdat de werkvorm die we gebruiken -improvisatietheater – zich uitstekend laat inzetten als middel om iedere doelgroep te benaderen op een manier die bij de doelgroep past.

Voor veel leerlingen in het voortgezet onderwijs zijn we de eerste kennismaking met theater na de groep 8 musical. “Ik wist niet dat theater ook zo leuk kon zijn” hebben we inmiddels al van vele leerlingen gehoord. Dat komt omdat we hen de voorstelling hebben gegeven die ze op dat moment nodig hadden. Betekent dit dat wij vinden dat producenten van cultuureducatie zich moeten aanpassen aan de doelgroep?

Ja en nee. Maar vooral eigenlijk ook echt JA. De vraag: “wat heeft deze groep nodig?”  Is de belangrijkste vraag die wij beantwoord willen hebben tijdens het intake gesprek met onderwijsorganisaties. Of het nu om basisscholen gaat, VMBO/MAVO, HAVO, VWO of zelfs MBO, HBO en universitair. Wij willen weten wat de groep waarvoor we spelen op dat moment in hun ontwikkeling het meest nodig heeft.

 

Publiek omringd door professionals


Op dezelfde wijze werken we ook voor bedrijven, maar het grote voordeel bij het werken voor onderwijs is dat het publiek dag in dag uit omringd wordt door een team van getrainde professionals, die puur gericht zijn op de ontwikkeling en vorming van de leerlingen waarmee ze werken.  Docenten zijn dus perfect in staat om te verwoorden wat ze met onze voorstelling zouden willen bereiken omdat dat hun vak is.

Onze werkvorm stelt ons vrij om hier iedere keer opnieuw weer een passend aanbod voor te ontwikkelen. Of het nu gaat om de docent die al blij is dat zijn VMBO-ers geen hekel krijgen aan theater (jullie hebben ze meer dan een uur weten te boeien!) of om de docent die de lessen rondom mythologie of poëzie wil verbreden door de leerlingen een praktische spelervaring mee te geven, improvisatie stelt ons in staat om altijd met een passend antwoord te komen. Dat wij, als theatermakers, ons aanpassen aan de doelgroep doet in onze ogen niets af aan onze integriteit als kunstenaar.

In onze ogen probeer je als kunstenaar in eerste instantie te communiceren met je publiek. Frank Teunissen, een van de trainers van de CED-groep waar we regelmatig mee samenwerken, gebruikt in zijn lezingen graag de uitspraak: "De respons bepaalt de waarde van de communicatie". Een uitspraak die wij graag onderschrijven.

Cultuureducatie als training

Daarbij zien wij cultuureducatie ook als een soort training. Stel, je hebt nog nooit aan sport gedaan, maar wil een marathon gaan lopen. Als je op je eerste dag meteen een uur non-stop gaat rennen dan verga je de rest van de week van de spierpijn. De kans is groot dat na die week pijn en lopen alsof je 80 bent, je motivatie is verdwenen. Maar als je het opbouwt in hapklare brokjes van 1 minuut lopen en 1 minuut rust -en vergis je niet, ook die vragen heel wat zweet en inspanning voor het ongetrainde lijf– dan blijft je lichaam hongerig naar meer en is de kans dat je het hardlopen volhoudt veel groter. Net zoals het lichaam moet ook de geest worden getraind. En ook deze training moet worden aangepast aan de 'cultuur-conditie' van de leerling...

En NEE, als cultuurproducent moet je jezelf niet altijd aan willen passen, maar ook een eigen visie hebben. Een beeld van wat je wil bieden, van wat je komt brengen. Voor ons zijn dat bijvoorbeeld onze normen en waarden, onze visie over zowel cultuur als educatie en een drive om creativiteit te stimuleren in de breedst mogelijke zin van het woord. Een aanvraag die daar tegenin zou gaan, daar zouden we toch vriendelijk voor bedanken.
Want we blijven – hoe flexibel we ook zijn– altijd voor 100% The Big Mo.

Klik HIER om meer te lezen over theater op scholen.


Terug